Hidrogénbuszt tesztelnek Zalaegerszegen
Zalaegerszegen kiemelten fontos témaként kezelik a környezetvédelmet, a klímaváltozás elleni küzdelmet. Klímastratégiát dolgoztak ki, melynek fontos része a zöld, környezetkímélő hulladékgazdálkodási fejlesztések megvalósítása, a megújuló energiaforrások használata, az energiatakarékosság, az újrahasznosítás, a zöld közlekedés és a még több zöld terület.
2022-ben 2 milliárd forintos beruházással 11 új elektromos szóló (nem csuklós) buszt szerzett be Zalaegerszegre a Volánbusz Zrt. állami cég a szükséges töltőkapacitás kiépítésével együtt. A beruházással 5 évre csökkent a helyi flotta átlagéletkora, ami az egyik legfiatalabb a magyarországi városok összehasonlításában.
A klímavédelemhez kapcsolódó kutatás-fejlesztési programokban az elektromos meghajtású gépjárművek mellett zajlik a hidrogénmeghajtású konstrukciók tesztelése is. Ennek zalaegerszegi vonatkozásairól számolt be Balaicz Zoltán polgármester közösségi oldalán:
– Kifejlesztették a hidrogénbuszt, melyet az ország hat városában próbálnak ki: Debrecenben, Miskolcon, Kecskeméten, Kaposváron, Zalaegerszegen és Győrben, minden településen kétszer négy hétig.
A jármű hidrogén üzemanyagcellája elektromos áramot termel, amely a jármű villanymotorját hajtja. A busz csupán vízpárát bocsát ki, ami az üzemanyagcellában lezajló hidrogén-oxigén reakció végterméke.
Május hónapban Zalaegerszegen zajlik a tesztelés. Május 4. és 30. között egy hidrogénmeghajtású járművet próbálhatnak ki az utasok Zalaegerszeg helyi közlekedésében a Volánbusz honlapján elérhető menetrend szerint. Május 23-án és 24-én a GreenTech klímavédelmi szakkiállításon és konferencián is találkozhatnak a járművel az érdeklődők a Zala ZONE Járműipari Tesztpályán, egy BYD K9UD típusú elektromos és egy MAN Lion’s City 12 G típusú gázüzemű autóbusz mellett.
A 12 méteres, háromajtós, légkondicionált Solaris Urbino hidrogénmeghajtású busz 29 ülő és 58 álló utas egyidejű szállítására alkalmas. A buszban egy 70 kW teljesítményű hidrogén-üzemanyagcella kapott helyet. A hidrogén és a légköri oxigén kémiai reakcióba lép egymással, aminek eredményeként víz és elektromos energia keletkezik, károsanyag-kibocsátás nélkül. A járművet egy ZF AVE 130 típusú integrált elektromotor hajtja. A busz a tetején elhelyezett, összesen 1560 liter össztérfogatú kompozit hidrogéntartályok egyszeri feltöltésével 350-400 kilométert képes megtenni. A tartályokban összesen 36,8 kilogramm hidrogéngázt lehet tárolni 350 bar nyomáson.