Véleményvariációk az M76-osról
Zalaegerszegi képviselők nyilatkoznak
Kíváncsiak voltunk arra, hogy az M76-os gyorsforgalmi út építése folytatásáról Zalaegerszeg Közgyűlésének tagjai hogy vélekednek. Összeállításunkat olvashatják. A kérdés a közvetkező volt:
– Bizonyára értesült arról, hogy folytatódik az M76-os gyorsforgalmi út építése (az Építési és Közlekedési Minisztérium ezzel kapcsolatos közleménye csatolva). Arra kérem, hogy ezzel kapcsolatosan röviden, lényegre törően fejtse ki véleményét: mit jelenthet ez Zalaegerszeg számára?
Benke Richárd a Jobbik – Konzervatívok részéről így vélekedett:
– Az M76-os gyorsforgalmi út megépítése egy régóta dédelgetett célja és vágya volt nem csak Zalaegerszeg, de egész Zala vármegye részére. Ennek a jövőbeni teljes kiépülése mindannyiunk számára csak könnyebbséget jelent remélhetőleg. Zalaegerszeg szempontjából pedig az ipari beruházások tekintetében egy rendkívül fontos mérföldkő lehet, ami az infrastrukturális területet illeti.
Egyelőre a beruházás kilométerenkénti ára számomra még érthetetlen, de talán idővel mindent pontosan tudni fogunk.
Góra Balázs (MSZP) így fogalmazott:
– Az M76-os út Zalaegerszeg és az M7-es autópályát összekötő szakaszának gyorsforgalmi úttá történő átalakítása, fejlesztése 2018 óta ígéret a zalaegerszegi emberek számára. Zalaegerszeg az egyetlen megyeszékhely, amely nem rendelkezik közvetlen autópálya kapcsolattal, vagy ahhoz legalább gyorsforgalmi úttal történő bekötéssel.
A híradásokból értesültünk róla, hogy ismételten „napirendre” került az M76-os ügye, amit – pártpolitikai hovatartozás nélkül – csak üdvözölni tudunk, hiszen Zalaegerszeg gazdasági életét jelentősen előre tudja mozdítani egy ilyen beruházás, arról nem is beszélve, hogy a zalaegerszegi embereknek a fővárosba jutásához szükséges időt jelentősen lerövidítené.
Az persze egy másik lapra tartozik, hogy Magyarország legdrágább és leg- „grandiózusabb” útszakasza lenne a maga 400 milliárd Ft-os bekerülésével és a közel 30 db híd, viadukt megépítésével! Persze csak zárójelben jegyzem meg, hogy vannak autópályák, amelyek völgyekbe ereszkednek le és dombokra kaptatnak fel és mégis jól prosperálnak! Nem az én tisztem, hogy megkérdőjelezzem az új út nyomvonalának helyes és gazdaságos kijelölését.
Bízunk benne, hogy a majdan ezen úton közlekedők a felhők között érezhetik magukat és nem a tervek úsznak el a felhőkkel! Mi zalaegerszegiek és zalaiak bízunk benne, hogy végre elkészül az M76-os gyorsforgalmi út és nem csupán újabb választási ígéret marad!
Dr. Káldi Dávid, a közgyűlés Fidesz-frakciójának vezetője:
– Itt az ideje, hogy Zalaegerszeg régi álma megvalósuljon. Mondhatják, hogy már korábban meg kellett volna oldani, de az ismert bel- és külpolitikai helyzet a gazdaságot, így a fejlesztéseket is korlátozta. Ez a beruházás nem csak a polgárokat érinti, hanem a gazdasági társaságokat is. Nem egy szokásos útról van szó, hanem számos technológiai újításról is. Zala vármegyének, Zalaegerszegnek szüksége van erre.
Keresztes Csaba (Demokratikus Koalíció):
– Az M76-os gyorsforgalmi útnak a miniszterelnök és polgármester korábbi ígérete szerint 2018-ra kellett volna elkészülnie. Tehát a zalaegerszegieknek már 5-6 éve ezen az úton kellene eljutniuk az M7-es autópályára. Sajnos ezidáig a beruházás csak ígéret maradt. Emiatt Zalaegerszeg továbbra is infrastruktúra tekintetében elmarad hazánk többi megyeszékhelyétől.
A jelenlegi hivatalos információk szerint jelenleg is „ígéret” szakaszban áll a beruházás, hiszen a zaol.hu-n megjelent információk szerint a tervek felülvizsgálata zajlik, a beruházás folytatásáról hivatalosan majd csak később születik döntés.
További, tudható információ, hogy az útszakasz Magyarország eddigi (egyik?) legdrágább autópályája/ gyorsforgalmi útja lehet, összesen 400 milliárd forintba fog kerülni. Ez kilométerenként 9,1 milliárd forintot fog jelenteni. Azt pedig tudjuk, hogy Magyarországon az induló költségek és a végleges, tényleges költségek sokszor köszönő viszonyban sincsenek egymással. Gondoljunk csak a zalaegerszegi uszoda építésére.
Ami a rövid, lényegretörő véleményemet illeti: Bízom benne, hogy ezúttal nem választási ígéret marad az M76-os gyorsforgalmi út építése. Zalaegerszeg bekötése az ország gyorsforgalmi illetve autópálya rendszerébe mindannyiunk közös célja, politikai oldaltól függetlenül. Továbbá bízom abban, hogy nem a sajtóban megjelent rekord költségeken (és nem is annál drágábban) valósul meg a beruházás és a fejlesztéssel nem a fideszes körök zsebének további gyarapítása a cél. Fontos, hogy az útszakasz a legjobb minőségben, a legjobb áron készüljön el, a magyar és a zalai emberek érdekeit szolgálva.
Kiss Ferenc (Mi Hazánk):
– Konstruktív ellenzékiként azt mondom, hogy ezt már rég át kellett volna adni. Az tény, hogy sok az innovatív elem, azt is mondják, hogy jelentősen megemelkedtek a költségek. S ezt talán reálisan kellene értékelni. Ki is zárolta a Magyarországnak járó kifizetéseket? Mondják, hogy drágultak a költségek. Ám azt is nézni kell, hogy ki, vagy mi miatt. Talán az EU szerepét is vizsgálni kellene.
Dr. Kocsis Gyula (EZE) véleménye:
– Nem vagyok pártpolitikus és semmi kedvem pártpolitikusok adok-kapok vitájába beszállni ennek az útnak építése kapcsán abban a tárgyban, hogy mennyit késett az ígéret elhangzása után és hogy mennyibe fog most kerülni. Túlárazott-e vagy sem és ha igen akkor és abba sem, hogy kinek a zsebét gazdagítja majd a többletpénz. Erre nincs különösebb mondanivalóm.
Ha egy újságcikk arról szólna, hogy Zalaegerszeg megközelíthetősége mennyire korszerűtlen tömegközlekedéssel, a környék útjainak állapota milyen akkor ahhoz szívesen adom városlakó polgárként a véleményemet. Hogy nincs kelet-nyugati közlekedési korridor a déli országrészek között/ellentétben az északi megyékkel, ahol Győrtől-Debrecenig lehet haladni, igaz Budapesten át, hogy például Szegedre is úgy a leggyorsabb eljutni, ha felmegyünk Budapestre az M0-ig, hogy nincs rendes közvetlen vasúti kapcsolata a városnak a főváros irányába, és ezzel összefüggésben még a Balaton felé sem, és hogy a legócskább vonat indul Zalaegerszegre a Déli pályaudvarról (ha megállunk és szétnézünk a szerelvények között ez látszik), hogy a gyorsvonat is csupán 70 km-re van a várostól egy órával indulása után – ez esetben szívesen mondanám el a véleményemet. A 76-osról is azt, hogy egy kicsit javíthatja a város és a főváros közúti kapcsolatát, legfőképpen gyorsíthatja azt. Feltéve, ha az igénybevétele gazdaságilag is megéri majd, mert jelenleg meg az látszik, hogy mintha az úthasználatot (a gyorsforgalmit) az üzemeltető korlátozni akarná a lehető legmagasabbra emelt pályadíjakkal.
* * *
A vélemények önmagukért beszélnek. Ellenzéki politikusok miért említenék az elmúlt években fellépő objektív, a kivitelezést gátló körülményeket. Csak egyikük beszélt az időközben felmerült nehézségekről, a Covid-járványról, az energiaválságról, a háborús helyzetről, s az EU által visszatartott, Magyarországnak jogosan járó pénzekről…
Kár, mert úgy talán már hitelesebb lenne a helyzetértékelésük is!
Ekler Elemér