Most akkor ki a hülye?
Timmermans elvtárs után szabadon
Nem csitul az ellenzék jajveszékelése a debreceni akkumulátorgyár építése miatt. Katasztrófa-elméletekkel állnak elő, egyre durvább akciókkal próbálnak keresztbe tenni a beruházásnak.
S akkor jön Frans Timmermans Bildnek adott interjúja. Mint egy klímakatasztrófa. Az európai zöld megállapodásért felelős uniós biztos azt találta mondani, hogy „hozzá kell látni a tömeges akkumulátorgyártáshoz Európában.”
A magyar ellenzék lefagyott ettől a kijelentéstől. Mi lesz most?
Új taktikát kell eszkábálni. Milyen jól hangozna például az, hogy Timmermans a Magyarország nélküli Európára gondol, hiszen hazánk valójában nem is európai ország. Az igazi európaiak ugyanis szállítanak fegyvert Ukrajnának, a magyarok viszont nem. Ők „csak” békét akarnak. Volt már tragédiában részük elég.
S gondolom lesz még bőven elvetélt ötlete az ellenzéknek, megpróbálkozik majd átértelmezni az uniós biztos kijelentését.
Most már csak az a kérdés, hogy a magyar álzöld szakértők kötötték-e a negatív pólushoz a pozitívot, vagy Timmermans tévesztette el a csatlakoztatást magyar elvbarátaival.
Mindenesetre kínos ez a „műszaki” hiba…
Ekler Elemér
* * *
Timmermans: hozzá kell látnunk a tömeges akkumulátorgyártáshoz Európában
Európában készülnek a legjobb autók, ezért nem lehetünk a múlt rabjai, tömeges akkumulátorgyártásba kell kezdeni – jelentette ki Frans Timmermans, az európai zöld megállapodásért felelős uniós biztos a Bild című német lapnak adott interjúban.
Timmermans azzal indokolta az elektromosautó-gyártás kiemelkedő fontosságát, hogy kínai gyártók 2023 végéig mintegy 80 új modellel állnak majd elő, illetve az Egyesült Államok és India is új gyártási kapacitásokat alakít ki. Mindez alátámasztja az innováció és a környezetkímélő közlekedési eszközök szükségességét.
Az uniós politikus szerint az elektromos autók nem sokáig lesznek „luxuscikkek”: az ilyen járművek idővel megfizethetővé válnak, s mivel többen hozzájuthatnak majd, hamarosan a használt elektromos autóknak is lesz piacuk. „Szociáldemokrataként ez a feladatunk, hogy az elektromos járművek mindenki számára megfizethetők legyenek” – magyarázta Timmermans, hozzátéve: „a változás elkerülhetetlen, de gondoskodnunk kell a társadalmi igazságosságáról”.
Az uniós biztos ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy nem többféle technológiával kell foglalkozni, hiszen akkor mindegyik iparág – így a zöld energia segítségével előállított szintetikus üzemanyag kifejlesztésével foglalkozó ágazat – terméke drága marad. „Ez az előnye Európának: hogy hosszútávú jogszabályokat tudunk alkotni” – mondta Timmermans, rámutatva, hogy „meg kell fogalmaznunk, merrefelé tartunk”. Hozzátette: sem az Egyesült Államokban, sem Kínában nem foglalkoznak már a szintetikus üzemanyag előállításával, „hiszen ők sem hülyék”.
A humán erőforrásokat illetően Timmermans elutasította, hogy leépítésekre volna szükség. „Az autóipar nem kevesebb embert, hanem új tudást igényel” – mondta a holland politikus. Hozzátette azt is, hogy „az igazi kihívást az alkalmazottak átképzése jelenti, mert „nem hengerekben, hanem akkumulátorokban és IT-rendszerekben jártas munkaerőre van szükség”.
Megjegyezte, hogy Európában csak az akkumulátorgyártás területén 800 ezer munkavállalóra van szükség. Arra a felvetésre, hogy a 20-30 éve az autóiparban dolgozó embereknek van-e jövőjük a szektorban, leszögezte, hogy minden foglalkoztatottra szükség lesz a jövőben is. „Már ma is munkaerőhiány jelentkezik, és nem tartom elfogadhatónak, hogy ezt a problémát kizárólag a bevándorlás révén oldjuk meg” – fogalmazott Timmermans, hozzátéve, hogy először is az európai munkavállalókat kell átképezni, akár az 50-55 éven felettieket is, mert ma már – szemben az egykori szénbányák bezárásának időszakával – megvan a lehetőség arra, hogy az embereket az iparágban tartsák. (Forrás: MTI)