Elkészült Zalaegerszeg 2021-2026 közötti sportkoncepciója

(2021.05.20., 8:25)

 

 

Zalaegerszeg Megyei Jogú Város eddigi 5 sportkoncepciója az l997-2019. közötti 22 évben elemezte a város sportéletét, a verseny-és élsportnak, az utánpótlás nevelésnek, az iskolai és diáksportnak, illetve a szabadidő sportnak a jellemzőit és lehetőségeit vizsgálva. Az első sportkoncepció a 1997-2002., a második a 2002-2006., a harmadik a 2006-2009., a negyedik a 2010-2015., majd az ötödik a 2016-2019. közötti évekre határozta meg az önkormányzat sportpolitikáját, prioritásait.
A legutóbbi dokumentum elfogadásakor az elképzelés az volt, hogy az akkori önkormányzati ciklus utolsó évében a leköszönő testület értékelését követően erre alapozva alkothatja meg majd az új testület a következő önkormányzati ciklus 5 évére vonatkozó új sportkoncepcióját. A 2020 elejére tervezett új sportszakmai anyag kidolgozását és elfogadását azonban meggátolta az ekkor berobbanó koronavírus világjárvány, így annak elkészítését 2020 őszére halasztották, ám ekkor a világjárvány második hulláma hiúsította meg a megvalósítást azzal, hogy 2021 elején fog majd elfogadásra kerülni a vírushelyzet remélt elmúltát követően. A koronavírus harmadik hulláma ismét lelassította a folyamatot, de tovább várni az új koncepció elfogadásával már nem lehetett, hiszen a sportágazatra vonatkozó alapvetések és irányok meghatározását nem lehet tovább halasztani.
Tekintettel a jelen speciális helyzetre, a dokumentum tartalmi része némileg eltér a megszokottól, hiszen az elmúlt közel másfél év sportéletét alapvetően befolyásolta a vírushelyzet és az ennek következtében életbe lépő rendkívüli intézkedések. A veszélyhelyzetben semmi sem működött úgy, ahogyan ezt az előző sportkoncepció elfogadásakor még tervezték. Rendezvények és évfordulós események (pl. a „ZTE 100” néven előkészített, a Zalaegerszegi Torna Egylet megalakulásának 100 éves évfordulójára előkészített ünnepségsorozat) nagy része maradt el, vagy nézők nélkül kerülhettek csak megrendezésre, csökkentve ezzel az érintett egyesületek bevételi oldalát, az önkormányzati támogatások is megfeleződtek, s habár az egyesületek kiadásai is nyilvánvalóan kisebbek voltak a csökkentett üzemmódban, a működésük és főleg a működés tervezhetősége nyilvánvalóan nem kis gondot okozott. Ebben a helyzetben nem lehet más a cél, mint megtervezni és segíteni a remélt újraindulás folyamatait, amit kettős hatás befolyásol. Egyrészt egy csökkentett üzemmódban működő rendszer újraindítása sosem könnyű feladat, főleg ha a leállás előtti színvonalat nemcsak elérni szeretnénk újra, hanem meg is haladni. Másrészt a tartalommal való megtöltést jelentősen tudja és fogja segíteni az az elmúlt évtizedekben nem tapasztalt intézmény-és létesítményfejlesztési folyamat, értve ezalatt felújításokat és új intézmények létrehozását is, ami az elmúlt években örvendetes módon tapasztalható a már megvalósult vagy éppen megvalósuló, vagy a tervezés előrehaladott szintjén álló sportinfrastruktúra fejlesztésekben. Mindezek bemutatása, az új lehetőségek vázolása és a megújult intézményrendszer fenntarthatóságának tervezhetősége is részét kell képezze a jelen dokumentumnak.
A fentiek alapján, a sport országos és helyi helyzetének, lehetőségeinek ismeretében kell meghatározni Zalaegerszeg sportpolitikájának prioritásait, s az ezek megvalósításához szükséges szervezési és finanszírozási feladatokat.
Azok a területek, amelyekkel kapcsolatban meg kell határozni az önkormányzat prioritásait és feladatait a következők:
– szabadidősport: szabadidőben végzett, általában felkészülést nem igénylő egyéni vagy szervezett sporttevékenység
– iskolai és diáksport: tanulói jogviszonyban, iskolai keretek között, tanórán belül vagy azon kívül végzett, önálló versenyrendszerrel rendelkező sporttevékenység, amely inkább a szabadidősporthoz áll közelebb
– utánpótlás-nevelés: a nem felnőtt korú sportolók rendszeres felkészítése a versenysportra iskolákban vagy egyesületekben, utánpótlás-nevelésre szerveződött speciális intézményekben
– verseny-és élsport, látványsport: a hazai élvonalban, illetve nemzetközi szinten végzett hivatásos vagy amatőr sporttevékenység sportegyesületben
Az önkormányzatok többsége a sportfeladatok ellátásához az egyéb feladatokkal összevont állami normatíváknál jóval többet fordít sporttámogatásra, a megyei jogú városok esetében ez költségvetésük általában 2% körüli hányadát teszi ki.
Zalaegerszeg Megyei Jogú Város esetében a költségvetés főösszegéhez mérten a sportágazatra fordított finanszírozás aránya jellemzően meghaladja a 2%-ot, ez így volt 2018-ban és 2019-ben is (a 2020-as év a már vázolt okok miatt most nem mérvadó ebből a szempontból sem).
Ennek főbb területei a sportlétesítmények üzemeltetése, illetve a sportegyesületekés a sportrendezvények támogatása.
A 2021-2026 közötti koncepciót – amely itt elérhető: https://zalaegerszeg.hu/up/sportkoncepcio_2021_2026.pdf – készítette: Balaicz Zoltán polgármester, Velkey Péter Humán igazgatási osztály vezetője, Török András sportügyi szakreferens, Gyenese Richárd intézményfenntartó referens.