„Balaicz Zoltán volt az első, akit felkerestem”
Interjú Horváth Jácinttal, Nagykanizsa polgármesterével (2.)

Horváth Jácint szerint idénre nem tervezték az építményadó emelését, de az új helyzet kényszerpályára állította az önkormányzatokat.
Fotó: Facebook
Nagykanizsa polgármesterével készített interjúnk első részében szó volt a közgyűlés bizottságairól, az önkormányzati cégek felügyelő bizottságainak összetételéről. Beszéltünk a Kanizsa Rehab Nonprofit Kft.-nél tartott vizsgálatokról és a Nagykanizsai Városfejlesztő Kft.-nél történt vezetőváltásról annak kapcsán, hogy Czirákiné Pakulár Juditot megválasztották Zalakaros polgármesterének, s ahogy Horváth Jácint fogalmazott, mindketten úgy gondolták, hogy a két feladat nem látható el főállásban.
– Polgármester Úr! Maradjunk még a Nagykanizsai Városfejlesztő Kft.-nél! Itt is volt egy vizsgálat. Valaki „Végvári Vitéz” néven tett feljelentést a rendőrségen. Ez egy korábbi projektet, a Cycle Seeing Attractourral kapcsolatos pályázatot érinti.
– Nem értem a felvetést, nem ismerem az esetet. Mondja el konkrétan, nevekkel, hogy mi történt!
– A projekt teljes körű lebonyolítója, a Nagykanizsai Városfejlesztő Kft. tervezési pályázatot írt ki. A nyertes az a cég lett, amelynek nem, de vezetőjének sem volt tervezői engedélye.
– A tervezői szerződés megengedte, hogy alvállalkozót vonjon be?
– Igen. A tervezői szerződésben ez szerepel. Ám nem ez történt. A szerződő cég ügyvezetője egy tervezői engedéllyel rendelkező szakember kamarai azonosító számát írta be, úgy, hogy ő erről nem tudott. Annak ellenére, hogy büntetőjogi felelőssége tudatában írásban nyilatkozott arról, hogy rendelkeznek tervezői engedéllyel.
– Ez a cégvezető felelőssége. Vagy a miénk?
– Ez egy önkormányzati pályázat volt, az önkormányzat cége bonyolította…
– … És? Mi a kérdés?
– Ez etikus eljárás volt?
– Ha szabálytalanul járt el a tervező, viselje a következményeket. Legyen így!
– Sokszor elhangzott különböző nyilatkozatokban: mivel Nagykanizsa nem fideszes vezetésű város, a kormány nem is úgy kezeli a pályázatoknál, támogatásoknál. Az elvonások pedig magasak…
– Akkor ezt is konkretizáljuk. 2019-ben Nagykanizsa nem fizetett szolidaritási hozzájárulást. Egyetlen forintot nem vittek el a gépjárműadó városra eső részéből, nem volt a járási fejlesztési alap sem. A tervek szerint 2025-ben a kormány elvisz 1 milliárd forint szolidaritási hozzájárulást, 200 millió forint gépjárműadót, s körülbelül 2-300 millió forintot a járási fejlesztési alapba. Ez az 1,4-1,5 milliárd forint korábban itt maradt a városnál.
– Ezek az elvonások nem csak az ellenzéki vezetésű városokra vonatkoznak…
– Ez vonatkozik az összesen megyei jogú, s nagyobb városra. Nem véletlenül tiltakozik ez ellen a fideszes vezetésű városok többsége is. Ezzel szemben viszont nem nő a normatív támogatások összege. Ugyanannyi pénzből kell megoldani a feladatokat, miközben ezek ellátásának költsége emelkedik. Ebből azt szűrhetjük le, hogy a központi költségvetés rossz helyzetben van. Közeledik a választás, gondolom osztogatásra is szükség lesz.
– Az építményadó emelése a következő téma. Nagykanizsa sem marad ki a sorból.
– A javaslatom az 1000 Ft/m2 volt, ami 25 százalékos emelést jelentett volna a korábbi szinthez képest. A kamara kérésére ezen változtattunk, s 15, illetve 10 százalékos emelésről döntöttünk két év alatt. Az emelés csak a vállalkozásokat érinti, a lakosságot nem. A külterületi és zártkerti ingatlanok adóját el is töröljük.
– Kritikát kapott ezzel kapcsolatban a Fidesz helyi vezetői részéről, mondván korábban azt ígérte, hogy nem lesz emelés…
– A tavalyi költségvetési vitában mondtam ezt, s nem is emeltünk. Idénre sem terveztünk – mint ahogy zalaegerszegi kollégám, Balaicz Zoltán is mondta –, sajnos az új helyzet minden önkormányzatot kényszerpályára állított.

Horváth Jácint: – Nekünk nem az a lényeg, hogy az egerszegiek merre mennek Budapestre, hanem az, hogy az M9-es Kanizsa felé jöjjön.
Fotó: Zalatáj
– Ha már Balaicz Zoltán neve elhangzott, van-e hajlandóság arra, hogy a két zalai, megyei jogú város kapcsolatát szorosabbra fűzzék?
– A megyei jogú városok polgármesterei közül Balaicz Zoltán volt az első, akit októberben felkerestem.
– Szóba került Lázár János miniszter kijelentése az M76-os út bővítésének késése miatt? Konkrétan: szokjanak hozzá az egerszegiek, hogy Budapestre Nagykanizsa felé kell majd menni…
– Nekünk nem az a lényeg, hogy az egerszegiek merre mennek Budapestre, hanem az, hogy az M9-es Kanizsa felé jöjjön. Ez nem okozhat ellentétet közöttünk.
– A választási kampányban említette, hogy tárgyalásokat folytatnak munkahelyet teremtő cégekkel… Van már konkrétum?
– Aki ilyen tárgyalásokat folytat, tudja, hogy ezek egy-két éves történetek.
Ekler Elemér
(Folytatjuk)
Az interjú első része itt olvasható:
„Aki többségben van, az irányít!” (2024.11.29.)