A ciklus utolsó közgyűlése

Mórocz József (balról) tájékoztatója. Mellette Ruzsics Ferenc, Pácsonyi Imre, Bene Csaba alelnökök, dr. Pál Attila elnök és dr. Mester László főjegyző.
2024. szeptember 26-án, csütörtökön ülésezett utoljára a 2019-2024-es önkormányzati ciklusra megválasztott képviselők alkotta Zala Vármegyei Közgyűlés.
Az ülés első napirendi pontjaként a vármegye állami közúthálózatának helyzetéről szóló tájékoztató hangzott el. Mórocz József, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Zala vármegyei igazgatója a térség közlekedési infrastruktúrája alapadatainak ismertetését követően az üzemeltető szervezet bemutatásával folytatta prezentációját, ismertetve annak feladatait, majd kitért a fejlesztésekre és azok eredményeire is. Zala vármegyében összesen 1666 km országos közúti hálózatot üzemeltet a Magyar Közút N. Zrt. 237 főt foglalkoztató négy – zalaegerszegi, nagykanizsai, keszthelyi és lenti – mérnöksége. Az országos kerékpárút-törzshálózatba tartozó és a főutakkal párhuzamos kerékpárutak lakott területen kívüli szakaszait szintén a társaság kezeli több, mint 61 km hosszan.
A forgalmi teljesítmény a 2019-es csúcshoz képest a 2020-as visszaesést követően visszapattant és ismét emelkedő tendenciát mutat országosan és a vármegyében is. Az igazgató a környezeti adottságok kapcsán elmondta, hogy az aprófalvas településszerkezet hátrányt jelent az útüzemeltetési feladatok, különösen a téli időszakot érintően a munkaszervezés során, valamint említést tett arról, hogy a völgyekkel, vízfolyásokkal szabdalt domborzati viszonyok miatt több, mint 400 híd műtárgy fenntartásáról is gondoskodniuk szükséges.
Az országos közúthálózat burkolatállapota és annak mutatói nagyon vegyes képet mutatnak, de összességében elmondható, hogy az úthálózaton történő balesetmentes közlekedés feltételei biztosítottak és ehhez a pénzügyi források rendelkezésre állnak. Az utóbbi évtizedben jelentős előrelépés történt – különösen az alsóbbrendű úthálózaton – burkolatfelújítások vonatkozásában, a mellékúthálózat kiemelt szerepet kapott mind TOP, TOP Plusz, mind a Magyar Falu Programban.
A társaság nagy hangsúlyt fektet az út melletti növénygondozásra, kiemelten kezelve a turisztikai központok körzetét. Elhangzott, 2018. év óta 85 km-en 16 milliárd forint összegű hazai forrásból, valamint 21,6 km-en 4,82 milliárd forint értékű európai uniós forrásból valósultak meg zalai közutakat érintő felújítások. A TOP Plusz program zalai forráskerete 6,7 milliárd forint, amelyből több, mint 16 km-nyi fejlesztést tervez a társaság, amely az uniós feltételek szerint csak kedvezményezett járások területén lehetséges.
A Magyar Falu Program 1,2 milliárd forintos keretéből rövidesen összesen közel 14 km hosszan kezdődhetnek felújítások. A tájékoztatás keretében az igazgató utalt a közelmúltban eredményesen megvalósított fejlesztésekre és számot adott a társaság előtt álló feladatok előrehaladásának állásáról is.
A tájékoztató elfogadását követően a közgyűlés módosította 2024. évi költségvetését, amelynek bevétel-kiadási főösszege 1.197.834 e Ft-ra változott.
A harmadik napirendi pont keretében a Zala Vármegyei Közgyűlés Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló rendelet került módosításra, végül a vármegye önkormányzata által benyújtani kívánt pályázat jóváhagyásáról döntött a testület. Az „Amazon of Europe Bike Trail” projekt az Európa Amazonasa (a Dráva és a Mura folyók alsó folyását, illetve a Duna kapcsolódó szakaszait magába foglaló) útvonal magyar-horvát szakaszának turisztikai attrakciófejlesztését célozza, arra ösztönözve a látogatókat, hogy hosszabb időt töltsenek a régió felfedezésével.
A Pannon Európai Területi Társulás vezető partnerségével tervezett pályázat magyar oldali tagjai közt van Zala Vármegye Önkormányzata, Somogy Vármegye Önkormányzata és Őrtilos Község Önkormányzata is. A zalai vármegye a projektben egy új látogatóközpont kialakítását kívánja megvalósítani.
Zárásként dr. Pál Attila elnök megköszönte az alelnökök és a képviselők elmúlt öt esztendőben végzett munkáját. (Forrás: Zala Vármegyei Önkormányzat)