A mozdonyvezetők sztrájkot hirdettek

2022. 02 04. 10:50

Egy nyugdíjas zalai kolléga válaszolt erre

Ha egyszer elindul a vonat és az őrület…
Fotó: MTI/Jászai Csaba

A Mozdonyvezetők Szakszervezete szerdai küldöttközgyűlése úgy döntött, hogy 2022. március elején határozatlan ideig sztrájkot hirdet, ha addig nem jön létre megállapodás a 2021. évi reálkereset veszteségük kompenzálására. A MÁV alaptalannak és jogszerűtlennek tartja a Mozdonyvezetők Szakszervezetének sztrájkbejelentését.

A Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ) MTI-nek küldött közleményében tudatta, hogy a szerdai küldöttközgyűlésükön úgy döntöttek, hogy 2022. március elején határozatlan ideig sztrájkot hirdetnek a vasúti személy- és áruszállítás területen, ha addig nem jön létre megállapodás a 2021. évi reálkereset veszteségük kompenzálására.

A MOSZ tagsága nem fogadja el, hogy a 2021. évi nulla százalékos béremelés és a magas infláció miatti reálkereset veszteség ne kerüljön kompenzálásra – írta a szakszervezet közleményében.

A Mozdonyvezetők Szakszervezete felszólította a MÁV-Start Zrt. vezetését a tárgyalások haladéktalan megkezdésére, a személyszállítást érintő munkabeszüntetés még elégséges szolgáltatásának egyeztetésére – közölte a munkavállalói érdekképviselet.

A MÁV közleményében úgy reagált: alaptalannak és jogszerűtlennek tartja a Mozdonyvezetők Szakszervezetének sztrájkbejelentését.

Kiemelték, hogy a tavaly megkötött hároméves bérmegállapodásban foglaltakat a munkaadó 2021-ben maradéktalanul betartotta, és 2022-ben is betartja.

„A MÁV-Start Zrt. a mozdonyvezetők felelősségteljes munkáját javadalmazásuk során mindig kiemelten kezelte, munkabérük az elmúlt öt évben több mint 60 százalékkal növekedett, amit az idén az év elejétől újabb 10 százalék béremelés követett” – áll a MÁV közleményében.

Rámutatnak arra, hogy a mozdonyvezetők havi átlagkeresete 2021-ben meghaladta a 700 ezer forintot, ezt tovább növelte 415 ezer forint lojalitási, és további 300 ezer forint SZÉP-kártya juttatás. Mindezeken túl a mozdonyvezetők mintegy 90 százaléka részesült további külön kifizetésekben a tavalyi évhez kapcsolódóan, 120-160 ezer forint közötti összegben.

A MÁV a Mozdonyvezetők Szakszervezetének sztrájkfenyegetését jogellenesnek tartja, különös tekintettel arra, hogy a bérmegállapodás módosításakor a kollektív szerződést kötő szakszervezetek kijelentették: részükről a 2021. és 2022. évre vonatkozó bértárgyalásokat lezártnak tekintik – írja a vasúttársaság közleményében.

A MÁV közleménye szerint a társaságnál működő, kollektív szerződést kötő szakszervezetek, illetve a további, mozdonyvezetőket képviselő szakszervezet egyaránt elzárkóznak a sztrájk támogatásától.

A MÁV-Volán vállalatcsoport a járványhelyzet okozta utasszám-csökkenés miatt elszenvedett jelentős bevételkiesés mellett valamennyi munkavállalóját megtartva biztos munkahelyet jelentett, és jelent a dolgozóknak, ezért a sztrájkbejelentést a munkáltató nemcsak jogellenesnek, hanem megalapozatlannak és felelőtlennek tartja – közölte a MÁV.

* * *

A Bzmot… A vizsgákon aztán „szórakoztak” a mozdonyvezetőkkel.
Fotó: Fodor Illés

Tisztelt Kollégák!

Mint nyugdíjas mozdonyvezető, döbbenten olvastam a MOSZ felhívását, amelyben önmagát meg nem hazudtolva megint politikai célokra kívánja felhasználni a helyzetet, és ehhez az aljas tervükhöz kívánják a támogatást.

Évtizedeken keresztül fizettem a szakszervezeti tagdíjat, és amikor e szervezetnek meg kellett volna bennünket védeni, és nem az egyes vezetők érdekeit képviselni, akkor sehol nem volt.

Tisztelet azoknak a mozdonyvezetőknek akik – közel százan – aláírták a szocializmus dicsőséges Bzmot motorvonatainak műanyag féktuskóval való felszerelés elleni petícióját. Tessék megkérdezni a még élő mozdonyvezető kollégákat, hogy az éves vizsgákon hogyan „szórakoztak” velünk, és közel 3 évig az aláírások összegyűjtése miatt – mivel életveszélyesek voltak a motorvonatok – megtorló intézkedéseket foganatosítottak. Akkor a MOSZ sehol nem volt! Nem védte meg a mozdonyvezetőket! Aztán amikor egy-két baleset után bebizonyosodott az igazunk, akkor gyorsan „titoktartás” lett, és még csak egy köszönöm sem volt a vezetők és a MOSZ részéről.

Akkor sem volt sehol a MOSZ, amikor országosan milliárdos nagyságrendben kerültek át a rosszvas-telepre a vasút alkatrészei. A MOSZ hallgatott, hiszen az országos lopássorozatban a „nagykutyák ugattak”, hiába a mozdonyvezetők fizették a szakszervezeti díjat. Egy mondatot nem hallottam akkor, hogy kiálltak volna a mozdonyvezetők mellett, hogy nem ezen a szinten kell a tolvajokat keresni, hanem kicsit magasabb szinten. Mivel ők újabb titoktartást írattak alá, így egy A/4-es méretű dicséretet kaptunk, de a milliárdos lopássorozat felderítéséért még egy fillért sem fizettek. Természetesen ha a mozdonyvezetők buktak volna meg egy gázolajos rongy hazavitelével, akkor a „felderítőnek” egy havi fizetés járt volna jutalmul.

Kedves mozdonyvezető kollégák! Csak megemlítettem egy-két érdekességet a történelemből, és ha valaki kíváncsi, akkor hivatalos dokumentumokkal is alá tudom támasztani írásomat.

A kormány a családjaitoknak is biztosította az összes jóléti intézkedést, mindezeket azok tudták legjobban igénybe venni, akik ténylegesen hosszú, jól fizető munkaviszonnyal rendelkeztek. Számos fiatal mozdonyvezetőt tudnék említeni, akik lakást vásároltak, házat építettek, gépkocsit vásároltak, napelemet telepítettek, stb.

Ha a szakszervezeti vezetők nem a saját pecsenyéjüket akarják sütögetni, akkor ezt a sztrájkot meg lehetne tartani május 1-jén is, vagy akár augusztusban. Ám nem, érdekes módon ők nem a ti érdekeiteket akarják most sem, hanem a választások előtt káoszt akarnak az országban.

Tudnék neveket felsorolni az elmúlt időkből, hogy hányszor és hogyan nem számíthattunk a támogatásukra, amikor kellett. Kíváncsi lennék, hogy mi az, ami elég a szakszervezeti vezetőknek? Ezek szerint van az a pénz….

Le a kalappal azon szakszervezetek előtt, amelyek mindezt átlátják és nem káoszt akarnak, hanem ténylegesen a dolgozóikat védik!

Tisztelt mozdonyvezető kollégák!

Önöket nagyon szigorú orvosi vizsgálatokon választották ki erre a fontos hivatásra. A pszichológiai vizsgálatok is a legjobbakat keresik. Sajnos a rengeteg éjszakai szolgálat, a túlórák, az egészségtelen környezet nem biztosít nekünk hosszú nyugdíjas életet, de mindig büszke voltam arra, hogy egész életemben olyan munkát végeztem, és végeztek Ti is, amelyben nem lehet hibázni! Ha egy mozdonyvezető, egy pilóta, egy hajóskapitány téved, az katasztrófához vezethet.

Ha tetszik, ha nem, ezekre a hivatásokra az erre megfelelőket választják ki, és nem hamis papírok, meghazudtolt iskolai végzettségek alapján. Ti az életetekkel feleltek a munkátokért. Nem birkanyáj vagytok!

Ezért tehát mindenkinek józanságot, jó egészséget, zöld jelzőket kívánok “a hosszú vonat síneken!”

(Nevem a szerkesztőségben.)

Egy már nyugdíjas kollégátok